حالا که همه خودروسازان دست به کار شدهاند خودروی بنزینی را از گردونه خارج کنند، نوبت ونهای مخصوص اردو (camper) هم رسیده است. شرکت خودروسازی برقی لندن موسوم به London Electric Vehicle Company با سرواژه LEVC نمونه اولیه طراحی اردوزیست الکتریکی e-Camoer را به رخ کشیده که قرار است تا آخر امسال به تولید برساند. این ون روی پلتفرم VN۵ طراحی شده و با هر بار شارژ میتواند ۳۰۴ مایل (حدود ۴۸۰ کیلومتر) را طی کند و در صورتی که لازم باشد این ون یک موتور بنزینی کوچک هم دارد که در راه نماند.
ئی-کمپر، هم یک آشپزخانه نقلی دارد و هم تخت و میز تاشو. تابستان فرا رسیده و برای طبیعتدوستان و گریزان از محیطهای بسته، ئی-کمپر ون مناسبی است که حالا باید با برندهایی مثل ریویان Rivian و کانو Canoo به رقابت بپردازد. اما هنوز این معضل به قوت خود باقی است که در پارکهای ملی آمریکا و در سراسر دنیا، جایگاه شارژ خودروهای برقی گسترش پیدا نکرده است. شرکت خودروهای برقی لندن برای ساخت تجهیزات کمپینگ [اردوزیستی] با شرکت دیگری به نام ولهاوس لیژر Wellhouse Leisure شریک شده و قرار است این ون برقی تا پایان سال ۲۰۲۱ به تولید برسد. البته این مدل برقی بر پایه مدل بنزینی VN۵ همین کمپانی طراحی شده که در حال حاضر در حال تولید است و پیش از آن هم مدل تاکسی TX آن در لندن به فروش رسیده است. این ون در اصل بنزینی است که به موتور برقی هم مجهز شده و اگر قرار باشد فقط با باتری کار کند، با هر بار شارژ تنها ۶۰ مایل [حدود ۱۰۰ کیلومتر] میپیماید. در این ون چهار نفر میتوانند شب را سپری کنند و تجهیزات داخل آن شباهت زیادی به T۶ کالیفرنیا از برند فولکس واگن دارد و تخت و میز در آن تاشو است. یورگ هافمن مدیرعامل شرکت LEVC میگوید: «بازار ونهای مخصوص اردو [کمپ] به سرعت در حال رشد است و با اینکه در بیشتر موارد از این ونها در کنار سواحل و گردش در روستاها استفاده میشود، خیلی زود است که فقط به انرژی باتری و موتورهای برقی اتکا شود و محض احتیاط این ونها باید بتوانند بنزین بسوزانند که در راه نمانند. با اینکه در دیدگاه مردم تغییر بنیادی به وجود آمده و همه به راه حلها و راهکارهای دوستدار محیطزیست روی آوردهاند اما هنوز وابستگی به بنزین به صفر نرسیده است. با این حال ئی-کمپرهای ما به بالاترین کیفیت و تجهیزات مجهز شدهاند و میتوانند انواعی از نیازهای مشتریان را برآورده سازند.» برای آنکه ونها به طور کامل برقی شوند و معضل در راه ماندن نداشته باشند، باید باتریهای غولآسایی در آنها نصب شود. مردم هم ریسک نخواهند کرد و ونهای برقی با اینکه تقاضای بالایی دارند گسترش نخواهد یافت. قیمت این ونهای برقی هم ارزان نیست و از ۴۶ هزار پوند [۶۵ هزار دلار] شروع میشود و با اضافه شدن امکانات تا ۶۲ هزار پوند [۸۶ هزار دلار] هم میرسند. در حالی که قیمت ون کالیفرنیای فولکس واگن حدود ۵۰ هزار دلار است.
منبع: دنیای اقتصاد
دیدگاهها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.