آشنایی با ویژگی‌های iOS 16 که در ابتدا ارائه نمی‌شوند!

آشنایی با ویژگی‌های iOS 16 که در ابتدا ارائه نمی‌شوند!

نگاهی خواهیم داشت به لیست ویژگی‌های جدید iOS 16 و iPad OS 16 که در ابتدای کار عرضه نمی‌شوند. این نکته یعنی در دسترس قرار نگرفتن برخی ویژگی‌های سیستم‌عامل، سال گذشته نیز در iOS 15 تکرار شده بود.

تغییر طراحی صفحه قفل یا لاک‌اسکرین یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های iOS 16 است که با پشتیبانی از AOD یا صفحه همواره روشن مفهوم تازه‌ای را به‌خود گرفته است. اما تمامی ویژگی‌های این صفحه که در حین معرفی iOS 16 به نمایش گذاشته شد در اولین روز ارایه رسمی iOS 16 در دسترس نیست که از آن جمله باید به Live Activities و API آن اشاره کرد. گزینه Live Activities همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد شما را در جریان رویدادهای زنده‌ای که هم‌‌اکنون در جریان است بدون نیاز به باز کردن قفل صفحه‌نمایش قرار می‌دهد. رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن یا API این گزینه نیز طبیعتا در ابتدا در دسترس قرار نداشته و بدین‌ترتیب هنوز برنامه‌نویسان غیر اپلی امکان نوشتن برنامه‌هایی برای استفاده از این گزینه را ندارند.

با ارایه نشدن Live Activities در این نوبت،‌ طبیعتا امکان پشتیبانی از آن‌ها در App Clips نیز وجود ندارد هرچند نکات جدید App Clips نظیر افزایش حداقل حجم فایل (به ۱۵ مگابایت)، پیشنهاد مکان دقیق در Spotlight و ویجت‌های پیشنهادی Siri همچنان به جای خود باقی می‌مانند. App Clips امکانی کاربردی در سیستم‌عامل iOS است که از طریق آن بدون نیاز به دانلود و نصب یک اپلیکیشن کامل و حجیم امکان دسترسی به نسخه کوچک‌تر و ساده‌تری از آن برنامه به‌جهت انجام یک کار مشخص و به‌خصوص، فراهم می‌شود.

ویژگی Freeform که امکان همکاری کاربران روی پروژه‌‌های مختلف با استفاده از یک وای‌برد مشترک را فراهم می‌کند و از جمله امکانات کلیدی iOS 16 در جریان معرفی آن در کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان اپل (WWDC 2022) بود از دیگر مواردی‌ست که در نخستین روز عرضه iOS 16 غایب است.

برخی از ویژگی‌های مجموعه Game Center نیز در روز رونمایی iPad OS 16، iOS 16 و حتی macOS Ventura غایب بوده و دسترسی به آن‌ها به زمانی در آینده موکول شده است. از جمله این موارد می‌توان به پشتیبانی از SharePlay اشاره کرد که مطابق رونمایی اپل در WWDC 2022 قرار است به Game Center افزوده شود. SharePlay که در iOS 15 و macOS Monterey معرفی شد امکان تماس تصویری (یا به‌قول اپل تماس فیس‌تایمی) و انجام همزمان برخی کارهای دیگر مثل تماشای تلویزیون و استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر را فراهم می‌کند. با تلفیق این ویژگی با Game Center حالا می‌توان حین تماس تصویری به انجام بازی‌های گروهی نیز پرداخت و بدین‌ترتیب محیط تعاملی جالبی را حین بازی رقم زد. این ویژگی اما همانطور که اشاره شد در ابتدای عرضه iOS 16 ارایه نمی‌شود.

تلفیق با کنتاکت‌ها و مشاهده پروفایل افراد در Game Center که نوع بازی و میزان پیشرفت دوستان را با تپ کردن روی اسم هریک به نمایش می‌گذارد نیز از دیگر غایبان iOS 16 به‌حساب می‌آید.

اپل در جریان WWDC 2022 از حضور استاندارد خانه هوشمند Matter در اپلیکیشن Home خبر داد که پلتفرم مشترکی برای کارکرد آسان و بدون دردسر دیوایس‌های خانه هوشمند از برندهای مختلف با یکدیگر را فراهم می‌کند. با فراگیر شدن این استاندارد دیگر نیازی به تهیه دیوایس‌های خانه هوشمند تنها از یک برند نبوده و با پشتیبانی کردن از Matter امکان فعالیت بدون مشکل و کنترل آن‌ها مستقیما با اپلیکیشن Home و حتی Siri فراهم می‌شود پشتیبانی از این استاندارد نیز اما نه‌تنها در iOS 16 بلکه در یکی دیگر از سیستم‌عامل‌های اپل یعنی tvOS 16 نیز تا یک زمان نامشخص در ادامه سال جاری به‌تعویق افتاده است.

فیلترهای Focus که از طریق آن‌ها امکان ایجاد محدودیت برای اپلیکیشن‌های دلخواه و نمایش محتوای روی صفحه در جهت تمرکز بیش‌تر روی کار فعلی فراهم می‌شود نیز ظاهرا جایی در اولین نسخه عمومی iPadOS 16 ندارند.

گزینه iCloud Shared Photo Library یکی از جالب‌ترین امکانات iOS 16 بود و در طی آن امکان دسترسی حداکثر ۶ نفر از دوستان و خانواده به یک لایبرری مشترک فراهم می‌شد. در این لایبرری عکس‌ها، کلمات کلیدی و حتی ویرایش‌های صورت گرفته روی تصاویر نیز با همه افراد سینک و هماهنگ شده و تجربه مشترک جالب‌توجه‌ای را ایجاد می‌کند. این ویژگی نیز ظاهرا به‌دلیل آماده نبودن آن در iPadOS 16 و macOS 13، برای iOS 16 نیز در نخستین ورژن عمومی عرضه نمی‌شود.


منبع: Mobile.ir


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
دسته‌بندی