بهترین مرورگر اینترنت کدام است؟

بهترین مرورگر اینترنت کدام است؟

اگر مرورگر اینترنت مهم‌ترین نرم افزار یک سیستم شخصی نباشد می‌تواند در لیست مهم‌ترین‌ها قرار بگیرد. از حرفه‌ای‌ترین کاربران تا افرادی که تنها برای بررسی اخبار از اینترنت استفاده می‌کنند به مرورگرهای اینترنت وابسته هستند و تفاوتی نمی‌کند برای وبگردی به آن‌ها نیاز دارید یا به مهارت‌های تخصصی مشغول باشید، مرورگر اینترنت یک ابزار ضروری است.

گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، مایکروسافت اج، اپرا، ویوالدی و بریو از شناخته‌شده‌ترین مرورگرهای اینترنت در دنیای امروز هستند.

اگرچه بخش عظیمی از بازار مرورگرهای اینترنتی در اختیار گوگل کروم قرار دارد و بسیاری از کاربران این مرورگر را به عنوان مرورگر پیش‌فرض سیستم خود انتخاب کرده‌اند اما کروم تنها مرورگری نیست که می‌توانید تجربه خوبی از تعامل با آن کسب کنید.

فایرفاکس و مایکروسافت اج از جمله مرورگرهایی هستند که در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند تا سهم بیشتری از جهان وبگردی داشته باشند. اما یک سوال اساسی هم وجود دارد؛ فایرفاکس یا مایکروسافت اج؟ کدام یکی از آن‌ها عملکرد بهتری ارائه می‌دهد؟

با مرورگر فایرفاکس آشنا شوید

مرورگر فایرفاکس براساس مجموعه نرم افزاری مجازی موزیلا توسعه پیدا کرده و به بنیاد موزیلا تعلق دارد. نخستین نسخه این مرورگر در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و مدتی پیش به نسخه ۷۹ رسید.

برخلاف آن‌چه که نماد و نام این مرورگر نشان می‌دهد، حیوانی که در نماد فایرفاکس می‌بینید یک روباه نیست بلکه یک پاندای سرخ است.

پاندای سرخ نوعی پستاندارد گیاهخوار لقب می‌گیرد که در منطقه هیمالیا و جنوب چین زندگی می‌کند.

بزرگترین برتری موزیلا فایرفاکس نسبت به رقیب اصلی‌اش یعنی گوگل کروم، به فضای اشغالی آن توسط حافظه موقت سیستم برمی‌گردد.

به همان میزان که کاربران کروم از درگیرشدن حافظه رم لپتاپ یا کامپیوتر شخصی حین استفاده از این مرورگر ناراضی هستند، کاربران فایرفاکس از عملکرد آن رضایت کامل دارند.

فایرفاکس در مصرف فضای حافظه موقت ۴۰ درصد از کرم بهتر عمل می‌کند. این مرورگر یکی از نخستین مرورگرهایی بود که قابلیت مسدود تبلیغات اینترنتی را فراهم کرد و از بسیاری از کدهای رایج اینترنتی پشتیبانی می‌کند. فایرفاکس در شرایطی مشابه با کروم از همه سیستم عامل‌های رایج پشتیبانی می‌کند.

بروزرسانی‌های جذاب و کلیدی فایرفاکس در چند ماه اخیر باعث شده این مرورگر سهم بیشتری از بازار وبگردی‌ها در اختیار داشته باشد.

با این حال بسیاری از تحلیلگران تصور می‌کنند روند موفقیت فایرفاکس چندان دوام نمی‌آورد و این مرورگر محبوب به زودی بخش بیشتری از کاربران خود را از دست می‌دهد بنابراین شاید بهتر باشد به رقبای اصلی این مرورگر توجه کنید که یکی از آن‌ها مایکروسافت اج لقب می‌گیرد.

با مرورگر مایکروسافت اج آشنا شوید

کاربران فضای اینترنت با مرورگر اینترنت اکسپلورر آشنایی دارند. مرورگر پیش‌فرض ویندوز در سال‌های نه‌چندان که دور همیشه سرعت پایین و امکانات محدودی داشت.

این مرورگر قدیمی و نه‌چندان جذاب آهسته آهسته به یک نرم افزار منفور تبدیل شد و آن‌قدر مورد شوخی کاربران فضای مجازی قرار گرفت که مایکروسافت تصمیم گرفت به فکر توسعه یک مرورگر جدید باشد. آن‌ها در سال ۲۰۱۵ نخستین نسخه این مرورگر را منتشر کردند.

بهترین مرورگر اینترنت کدام است؟

این مرورگر در سال ۲۰۱۷ برای سیستم عامل‌های اندروید و آی‌اواس منتشر شد و در سال ۲۰۱۹ در دسترس کاربران مک قرار گرفت.

با این حال مرورگر اج هنوز هم مشکلات بسیاری داشت. در نهایت مایکروسافت تصمیم گرفت هسته اصلی این مرورگر را براساس کدهای آزاد مرورگر کروم توسعه دهد و همین باعث انتشار یک بروزرسانی بزرگ برای مرورگر اج شد.

آنچه امروز به عنوان مرورگر اج در دسترس قرار گرفته در حقیقت نسخه کرومیوم آن است که براساس کدهای آزاد مرورگر کروم توسعه پیدا کرده و سرعت و امکانات بسیار جذابی دارد.

همین بروزرسانی بزرگ هم بسیاری از کاربران را تحت تاثیر قرار داده و حالا اج کرومیوم به دومین مرورگر محبوب کاربران فضای مجازی تبدیل شده است. =

براساس آخرین آمارهای رسمی، گوگل کروم انتخاب ۷۱ درصد کاربران بوده و پس از آن نوبت به اج کرومیوم می‌رسد که ۸.۴۶ درصد از بازار را در اختیار دارد.

نکته جالب این‌که فایرفاکس با وجود سابقه طولانی‌تر تنها ۷.۲۷ درصد از کاربران را تحت تاثیر خود قرار داده تا از آن استفاده کنند. بخشی از این موفقیت به تبدیل‌شدن مرورگر اج کرومیوم به مرورگر پیش‌فرض ویندوز بازمی‌گردد.

به نظر می‌رسد مایکروسافت راه نهایی پیشرفت مرورگر جدید خودش را پیدا کرده و تصمیم دارد حساب ویژه‌ای روی اج کرومیوم باز کند.

از آن‌جایی که نسخه جدید مرورگر اج برپایه کرومیوم تازه توسعه پیدا کرده امکانات جذابی مانند استفاده از افزونه‌ها روی آن جایگاه مطلوبی ندارند.

با این حال اگر به دنبال یک مرورگر جدید، مدرن و باثبات هستید شاید مرورگر اج یک انتخاب منطقی باشد. بروزرسانی‌های جذاب این مرورگر آن را به یکی از سریع‌ترین و بهترین مرورگرهای فضای مجازی تبدیل کرده و به نظر می‌رسد پیشرفت‌های این مرورگر جذاب ادامه‌دار باشد.

فایرفاکس یا اج؟ کدام را انتخاب کنیم؟

پاسخ این سوال به کاربران بستگی دارد. این که دقیقا چه انتظاری از یک مرورگر اینترنت دارید، باعث می‌شود که انتخاب بهتری داشته باشید اما این حقیقت را فراموش نکنید که مرورگرهایی که بروزرسانی‌های بیشتری دریافت می‌کنند در نهایت قابل اعتمادتر هستند بنابراین شاید بهتر مایکروسافت اج را انتخاب کنید اما واقعیت آن است که فایرفاکس برای کاربرانی که به جزییات اهمیت بیشتری می‌دهند هم جذابیت‌های بیشتری در نظر گرفته است.

نیازی به یادآوری چنده باره نیست که در نهایت باید براساس سلیقه شخصی‌تان تصمیم‌گیری کنید.


منبع: جام جم آنلاین


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
دسته‌بندی