اپل تبلیغ‌کنندگان را به سوی سیستم‌عامل اندروید سوق می‌دهد!

اپل تبلیغ‌کنندگان را به سوی سیستم‌عامل اندروید سوق می‌دهد!

مشخصه ردیاب برنامه اپل به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی iOS 14.5 در ماه آوریل سروصدای زیادی را به‌راه انداخت. شرکت اپل با ملزم نمودن تبلیغ‌کنندگان به اعلان صریح درخواست کسب مجوز پیش از گردآوری هرگونه داده به کاربران iOS امکان می‌دهد تا مانع از دسترسی سایرین به شماره ردیابی IDFA جهت نمایش تبلیغات هدفمند شوند.

این تصمیم به شرکت‌های بزرگی نظیر فیس‌بوک ضربه‌ای اساسی وارد کرد. این کمپانی‌ها بخش عمده‌ای از درآمد خود را از طریق به‌کارگیری شناسه‌های ردیابی اسمارت‌فون‌ها و ارائه تبلیغات به دسته‌های کاملا هدفمند از مشتریان کسب می‌کنند.

بر اساس گزارشات مختلف، به‌روزرسانی آگاهانه سیاست‌های حریم خصوصی توسط اپل بر روی پلتفرم‌های تبلیغاتی موردعلاقه تبلیغ‌کنندگان به‌طور قابل‌توجهی تاثیرگذار بوده است.

بر اساس اعلام اتحادیه Post-IDFA (گروهی از شرکت‌های فعال در زمینه بازاریابی موبایل و فناوری‌های تبلیغاتی) تنها 2 هفته پس از معرفی مشخصه ردیاب برنامه، تبلیغ‌کنندگان به شکل محسوسی از سیستم‌عامل iOS فاصله گرفته و به سوی پلتفرم‌های نرم‌افزاری اندروید گرایش بیش‌تری پیدا کرده‌اند. همچنین نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد که به‌دنبال مهاجرت تبلیغ‌کنندگان، هزینه تبلیغات در دستگاه‌های اندرویدی افزایش یافته است. در واقع هزینه تبلیغات نسبت به تعرفه اجرایی برای سیستم‌عامل iOS تقریبا 30 درصد بیش‌تر شده است. با این وجود تبلیغ‌کنندگان در صورت دستیابی به توانایی هدف قرار دادن گروه‌های خاصی از مصرف‌کنندگان کماکان استفاده از پلتفرم اندروید را ترجیح خواهند داد.


تعجب‌آور نیست که با وجود این قابلیت کنترلی جدید، تعداد زیادی از کاربران iOS با مشخصه ردیابی اطلاعات خود توسط برنامه‌ها به شکلی گسترده مخالفت می‌کنند. در حال حاضر حدودا 91 درصد از کاربران آمریکایی با ردیابی اطلاعات خود توسط برنامه‌ها مخالف هستند. بسیاری از آن‌ها تمامی درخواست‌های ردیابی را رد کرده و برخی دیگر تنها با درخواست‌های اپلیکیشن‌هایی موافقت می‌کنند که به عدم سوء استفاده آن‌ها از داده‌های خود اطمینان دارند.

یک آژانس تبلیغات دیجیتالی با نام Tinuiti Inc گزارش داده است که در حد فاصل یک ماه پس از معرفی مشخصه ATT، شرکت فیس‌بوک شاهد تغییر چشمگیر اولویت‌های پلتفرمی موردنظر تبلیغ‌کنندگان خود بوده است.

در حد فاصل ماه‌های مه تا ژوئن سال جاری تبلیغات مشتریان فیس‌بوک در سیستم‌عامل اندروید شاهد رشد 18 درصدی بوده است. از سوی دیگر مشتریان پلتفرم‌های iOS در دوره زمانی مشابه تقریبا 17 درصد افت کرده است.

اگرچه فاصله گرفتن تبلیغ‌کنندگان از پلتفرم‌های iOS بی‌تردید موجب کاهش بخشی از درآمد اپل شده است؛ اما نمی‌توان انکار کرد که اقدام غول کوپرتینویی در زمینه افزایش شفافیت ردیابی برنامه‌ها موجب شهرت هرچه بیش‌تر کمپانی در حوزه آگاهی‌بخشی حریم خصوصی شده است؛ دستاوردی که سایر کمپانی‌های موبایلی هنوز موفق به تحقق آن نشده‌اند.


منبع: آی‌تی‌رسان


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
دسته‌بندی